sunscreen-for-hair
Hiusten hoito | Suojaus

UV-suojaus - anna auringon paistaa hiuksiisi!

Tiedät tietysti, että ihonhoito ja UV-suojaus sopivat yhteen kuin kesä, rannat ja hauskanpito. Monet unohtavat kuitenkin suojata hiuksensa. Hiukset tarvitsevat UV-suojausta ja erityisen hellää hoitoa aivan kuten iho, varsinkin silloin kun ne altistuvat voimakkaalle auringonvalolle. Jatka lukemista, koska haluamme että hiuksesi säilyttävät upeutensa myös auringon alla. 

Aurinkosuoja hiuksille
© Jim Jordan Photography

Auringosta nauttiminen - isot aurinkohatut suojaavat hiuksia täydellisesti.

Vaikka hiukset eivät pala auringossa ne kuitenkin vaurioituvat auringossa, tuulessa, suolavedessä ja uima-altaan kloorivedessä. Altistuminen niille vaurioittaa muuten sileää hiuksen pintakerrosta. Sen seurauksena hiukset kuivuvat ja niistä tulee karheammat ja hauraammat ja lopulta elottoman näköiset. Samalla hiusten väripigmentit vaalenevat olemattomiin. Onneksi tämä ei ole väistämätöntä. Noudata voitokkaita hiustenhoitostrategioitamme ja nokkelia UV-suojiamme, niin hiuksesi näyttävät yhtä suurenmoisilta kuin kesä. 

Aurinkohatut nappia painamalla

Ideaalitilanteessa hiukset eivät koskaan saisi altistua voimakkaalle UV-valolle. Tämä koskee varsinkin keskipäivän aurinkoa kello yhdestätoista viiteentoista. Aurinkohatut, lakit ja huivit suojaavat hyvin UV-säteilyltä. Jos päähineet eivät ole sinun juttusi, voit silti käyttää UV-suojaa sisältävää hiussuihketta. Sekä hatut että hiussuihke suojaavat UVA- ja UVB-säteiltä, auttavat kosteuden säilymistä hiuksissa ja estävät vaalenemista. On parempi laittaa hiuksiin UV-suojaavaa hiussuihketta jo ennen kotoa lähtöä sen sijaan, että laittaisit sitä vasta rannalle, puistoon tai tenniskentälle saapumisen jälkeen.  

Sukeltaminen ja uiminen ilman epämiellyttäviä yllätyksiä

Merivesi ja uima-altaan vesi voivat olla rankkoja hiuksille. Valtameressä uimisen jälkeen hiuksiin saattaa muodostua suolakristalleja, jotka lisäävät hiusvaurioita. Kristallit toimivat kuin pienenpienet polttolasit, jotka sitovat yhteen ja kohdentavat auringonsäteitä. Sen takia hiukset pitäisi aina kun mahdollista huuhdella suihkussa makealla vedellä valtameressä uimisen jälkeen. Yksinkertaistettuna pullo hiilihapotonta makeaa vettä riittää. Myös uima-altaiden vesi on haitallista hiuksille. Desinfiointiaineet, kuten kloori ja kupari, voivat värjätä vaaleat tai harmaat hiukset vihreiksi. Tässä on nopea parannuskeino: liuota kolme tavallista Aspirin-tablettia litraan vettä ja liota hiuksiasi siinä tunnin ajan. Huuhtele hiukset sen jälkeen huolellisesti vesijohtovedellä. Vihreän sävyn voi myös peittää värjäävällä shampoolla. Punertava tai kullanvärinen sävy toimii hyvin tähän tarkoitukseen.  

Hauskanpitoa kesällä ilman hiusten vaalenemista

Aurinko vaalentaa sekö luonnollisia että keinotekoisia hiusvärejä. Voit suojata hiusten väripigmenttejä käyttämällä väriä suojaavia hiushoitotuotteita, joissa on mukana UV-suoja. Tällaisia shampoita, hoitoaineita, naamioita ja hiussuihkeita valmistetaan suojaamaan kesäauringolta. Hoitavat ainesosat palauttavat hiuksiin säihkyvät värit proteiinien ja vitamiinien avulla, kun taas antioksidantit ja valosuodattimet suojaavat hiuspigmenttejä auringon vaalentavalta vaikutukselta.

Vältä auringon vaalentavaa vaikutusta hiuksillesi

Aurinko vaalentaa sekä luonnollisia että keinotekoisia hiusvärejä. Voit suojata hiusten väripigmenttejä käyttämällä väriä suojaavia hiustenhoitotuotteita, joissa on mukana UV-suoja. Tällaisia shampoita, hoitoaineita, naamioita ja hiussuihkeita valmistetaan suojaamaan auringolta. Hoitavat ainesosat palauttavat hiuksiin säihkyvät värit proteiinien ja vitamiinien avulla, kun taas antioksidantit ja valosuodattimet suojaavat hiuspigmenttejä auringon vaalentavalta vaikutukselta.

Luonnon suoja-aineet (viinirypäleet ja muut hedelmät sekä vihannekset)

(Seuraaville väittämille ei ole tieteellisiä todisteita)

Kesäkuukausina ruokavalion pitäisi sisältää erityisen paljon C- ja E-vitamiinia sekä beetakaroteenia. Tehokkaina antioksidantteina ne neutraloivat vapaat radikaalit, joita esiintyy enemmän kirkkaassa auringonvalossa. Muuten nämä vapaat radikaalit vahingoittavat tai tuhoavat soluja. Erityisen antioksidanttipitoisia ovat hedelmät, marjat ja vihannekset, kuten esimerkiksi aprikoosi, viinirypäleet, parsakaali ja pinaatti.

UV-suojaa hiuksillesi - kuusi ankaraa ja nopeaa sääntöä